Tan Sri Anthony Francis Fernandes
Dikenali Tony Fernandes
Tarikh lahir: 30 April 1964
Pengasas "Tune Air Sdn
Bhd"
Sebab Memilih Beliau
Beliau adalah tidak berputus asa dan
menyumbangkan kepada masyarakat memperkenalkan penerbangan tambang murah
kepada penduduk Malaysia dengan slogannya,
"Semua mampu naik kapal terbang". Fernandes mencapai kemasyhuran
sewaktu dia memulihkan AirAsia daripada sebuah syarikat penerbangan yang sakit kepada
sebuah syarikat awam yang cemerlang. Fernandes juga dikenali untuk peranannya
dalam pencapaian Persetujuan-persetujuan Langit
Terbuka dengan negara Thailand, Indonesia dan Singapura, apabila dia
meminta bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad berbuat demikian
pada pertengahan tahun 2003.
Atas permintaan tersebut, negara-negara tersebut telah bersetuju memberi hak pendaratan kepada AirAsia dan
syarikat-syarikat penerbangan tambang rendah yang lain.
Proses Pembangunan Perniagaan
Tony Fernandes mendapat
peluang bertemu dengan Dr. Mahathir pada Oktober, 2001 melalui Datuk Pahamin A.
Rajah, bekas Ketua Setiausaha Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna. Semasa itu, AirAsia,
sebuah anak syarikat yang ditubuhkan oleh DRB-Hicom, sebuah konglemerat kerajaan Malaysia, telah
mengalami kesulitan disebabkan tanggungan hutang yang terlalu tinggi. Kerajaan telah
mencuba menjualnya kepada pelabur-pelabur tanpa apa-apa kejayaan. Oleh sebab
itu, Dr. Mahathir telah menasihati Fernandes supaya membeli syarikat
penerbangannya yang sedia ada, baik daripada menubuhkannya sendiri. Seterusnya,
Fernandes memajak rumah dan menggunakan keseluruhan wang simpanannya untuk membeli syarikat
tersebut dengan harga seringgit. Syarikat AirAsia pada masa itu mempunyai dua
buah kapal terbang
Boeing
yang berumur, dan hutang sebanyak RM40 juta.
Peristiwa pembelian itu pada masa
selepas 11 September, 2001, suatu tempoh masa
yang paling teruk dalam sejarah perindustrian penerbangan
perdagangan, menyebabkan orang ramai berpendapat bahawa Fernandes telah menjadi
"gila" kerana tiada ramai orang pada masa itu yang berani lagi
menaiki kapal terbang. Mereka juga meramalkan bahawa syarikat AirAsia akan
menjadi muflis.
Walaubagaimanapun, selepas setahun, AirAsia mampu menjelaskan keseluruhan
hutangnya, dan tidak lagi mengalami kerugian. Penyusunan semula organisasi
AirAsia dengan imej dan konsep yang baru membawa perubahan yang besar dan memperoleh
keuntungan dalam tempoh masa yang pendek. Tawaran sahamnya (IPO) pada November 2004 menerima kelebihan
permintaan sebanyak 130 peratus.
Fernandes berasa bahawa masa yang
dipilihnya untuk membeli syarikat AirAsia adalah tepat. Semenjak 11
September, 2001, sewa kapal terbang telah menurun 40 peratus.
Tambahan lagi, ramai pekerja yang berpengalaman boleh didapati pada masa itu,
disebabkan pemberhentian pekerja di
perindustrian penerbangan. Fernandes juga percaya bahawa penumpang Malaysia
akan menyambut tambang penerbangan rendah supaya mengurangkan masa dan kos,
terutamanya, dalam keadaan ekonomi yang ketat. Oleh sebab itu, dia meniru sistem Ryanair (Ryanair yang juga meniru sistemnya
itu daripada Southwest Airlines di Amerika
Syarikat), sebuah syarikat penerbangan Ireland
yang paling berjaya di dunia. Fernandes membilang bahawa 50 peratus daripada
pelanggan kapal terbang tambang rendah adalah penumpang kapal terbang kali
pertama. Sebelum AirAsia bermula tambang penerbangan rendah, Fernandes mengira
bahawa cuma 6 peratus daripada penduduk Malaysia yang pernah menaiki kapal
terbang.
Ferdandes juga berjaya merevolusikan
perindustrian penerbangan serantau melalui penerbangan tambang rendah.
Sekarang, terdapat beberapa syarikat penerbangan tambang rendah di wilayah ini,
iaitu:Tiger Airways, sebuah syarikat Singapura
yang dimiliki oleh Singapore Airlines;Penggabungan syarikat
Valuair dari Singapura, dengan JetStar yang dimiliki oleh Qantas Airways dari Australia;Nok Air, sebuah syarikat Thailand;
dan Lion Air, sebuah syarikat Indonesia.
没有评论:
发表评论