Istilah usahawan dalam bahasa Inggeris ialah “entrepreneur”.
Istilah “entrepreneur” berasal daripada bahasa Perancis “entreprendre” – Richard Cantillon (1755).
Memikul sesuatu tugas
Berperanan seperti seorang Jeneral Perang
“Business is like going to war”. A similar concept to Tsun Sze’s “Art of War”
Usahawan perlukan strategi untuk menang sama seperti dalam peperangan
Di Idonesia, usahawan digelar sebagai…..“WIRA NIAGA”
Kamus Dewan
Pedagang
Peniaga/Penjaja
Pengusaha/Petani
Usahawan (DEB 1970)
Di Terengganu, istilah usahawan disebut dengan lebih tepat iaitu ……..“ USAHAWANG”
Usahawan ialah individu atau kumpulan individu yang menubuhkan atau menerajui perniagaan sendiri serta mengembangkannya dari masa ke semasa demi kemakmuran masyaratkat dan negara.
Jenis-Jenis USAHAWAN
Usahawan tulen
Usahawan korporat
Usahawan tajaan
Usahawan ikutan
Usahawan gantung
Usahawan bermusim
Perbezaan antara Usahawan, Peniaga, Pelabur & Pencipta
Perbezaan dari segi:
Pengambilan risiko
Perkembangan perniagaan
Peniaga mengambil risiko yang rendah, manakala pelabur mengambil risiko yang tinggi.
Pencipta pula langsung tidak menghiraukan risiko.
Usahawan mengambil risiko yang terkira atau risiko sederhana.
Peniaga lebih berminat untuk meneruskan perniagaan dari hari ke hari kerana ia merupakan pendapatan harian.
Pelabur hanya berminat terhadap turun naik harga saham yang dipegang.
Pencipta mendapat kepuasan daripada ciptaannya. Kekayaan bukan motif utama.
Usahawan lebih menumpukan kepada pengukuhan perniagaan sedia ada serta merancang untuk mengembangkan perniagaan ke tahap yang lebih besar dan mencabar.
Takrif KEUSAHAWANAN
Keusahawanan ialah satu proses pewujudan dan pengembangan perniagaan secara berterusan yang menyumbang kepada proses pembangunan ekonomi sesebuah negara.
Bidang keusahawanan adalah satu bidang kerjaya yang profesyenal.
Teori KEUSAHAWANAN
Dalam bidang pengajian keusahawanan, tidak terdapat satu definisi usahawan yang konklusif kerana sifatnya yang merentas disiplin – (multi-disciplinary).
Secara amnya, takrif usahawan boleh dikelompokkan kepada empat kategori:
Ekonomi
Sosiologi
Psikologi
Pengurusan
Teori KEUSAHAWANAN
Pertama: Perspektif Ekonomi. Mentakrifkan usahawan melalui sumbangan dan peranan yang dimainkan dalam pembangunan ekonomi. Contoh: pengagihan sumber ekonomi yang efisyen, penyediaan peluang pekerjaan, mencetuskan inovasi dll.
Kedua: Perspektif Sosial. Mentakrifkan usahawan sebagai satu generasi atau kelompok masyarakat yang menjadikan keusahawanan sebagai satu bidang kerjaya mandiri yang boleh mengubah status kehidupan. Contoh: survival masyarakat pendatang Cina, Indonesia dsbnya.
Ketiga: Perspektif Psikologi. Mentakrifkan usahawan dengan melihat kepada gelagat (behavior) serta ciri-ciri peribadi dan personaliti. Contoh: cara pengambilan risiko, punca kawalan diri, kehendak terhadap pencapaian, takut kepada kegagalan dsbnya.
Keempat: Perspektif Pengurusan. Mentakrifkan usahawan sebagai pengurus strategik di mana peranan usahawan ialah untuk memastikan perniagaan memperolehi keuntungan dan berkembang. Contoh: Alat-alat pengurusan strategik digunakan untuk mencapai objektif perniagaan.
Motif Menjadi Usahawan
Mencari rezeki/nafkah
Ikut sunnah nabi
Mencari kemewahan dan kekayaan
Untuk menjadi terkenal/dihormati/berpengaruh
Ingin menjadi “boss” kepada diri sendiri
Inginkan kebebasan bekerja
Menyahut seruan kerajaan
Dan lain-lain……….
Faktor-Faktor Penghalang
“Too much to lose”
Terlalu memikirkan apa yang akan berlaku kepada diri & keluarga sekiranya gagal
Sikap takut kepada kegagalan yang tinggi
Sangsi dengan keupayaan diri sendiri
Terlalu mementingkan faktor jaminan
“Personal inadequacy”
Saya terlalu tua atau terlalu muda atau kurang pengalaman
Terlalu membesarkan kekurangan dan kelemahan diri sendiri.
Menanggapi bahawa kegagalan perniagaan membawa kesan yang terlalu besar
“Fear of Competition”
Bagaimana saya boleh bersaing dengan mereka yang telah lama berniaga
Takut kepada bayang-bayang pesaing dan dihantui perasaan bahawa produk atau perkhidmatan yang ditawarkan lebih “inferior” dari pesaing
“Lack of Capital”
Terlalu membesarkan kekurangan modal untuk memulakan perniagaan
Tidak ada modal, tak boleh berniaga
Membesarkan kepayahan untuk mendapatkan pembiayaan
“Lack of Opportunity”
Terlalu membesarkan masalah mendapatkan peluang
Peluang perlu dicari
Masalah kepada orang lain mungkin peluang kepada kita
Guna “lubang” untuk cari lubang (peluang)
Kepentingan Keusahawanan
Istilah “entrepreneur” berasal daripada bahasa Perancis “entreprendre” – Richard Cantillon (1755).
Memikul sesuatu tugas
Berperanan seperti seorang Jeneral Perang
“Business is like going to war”. A similar concept to Tsun Sze’s “Art of War”
Usahawan perlukan strategi untuk menang sama seperti dalam peperangan
Di Idonesia, usahawan digelar sebagai…..“WIRA NIAGA”
Kamus Dewan
Pedagang
Peniaga/Penjaja
Pengusaha/Petani
Usahawan (DEB 1970)
Di Terengganu, istilah usahawan disebut dengan lebih tepat iaitu ……..“ USAHAWANG”
Usahawan ialah individu atau kumpulan individu yang menubuhkan atau menerajui perniagaan sendiri serta mengembangkannya dari masa ke semasa demi kemakmuran masyaratkat dan negara.
Jenis-Jenis USAHAWAN
Usahawan tulen
Usahawan korporat
Usahawan tajaan
Usahawan ikutan
Usahawan gantung
Usahawan bermusim
Perbezaan antara Usahawan, Peniaga, Pelabur & Pencipta
Perbezaan dari segi:
Pengambilan risiko
Perkembangan perniagaan
Peniaga mengambil risiko yang rendah, manakala pelabur mengambil risiko yang tinggi.
Pencipta pula langsung tidak menghiraukan risiko.
Usahawan mengambil risiko yang terkira atau risiko sederhana.
Peniaga lebih berminat untuk meneruskan perniagaan dari hari ke hari kerana ia merupakan pendapatan harian.
Pelabur hanya berminat terhadap turun naik harga saham yang dipegang.
Pencipta mendapat kepuasan daripada ciptaannya. Kekayaan bukan motif utama.
Usahawan lebih menumpukan kepada pengukuhan perniagaan sedia ada serta merancang untuk mengembangkan perniagaan ke tahap yang lebih besar dan mencabar.
Takrif KEUSAHAWANAN
Keusahawanan ialah satu proses pewujudan dan pengembangan perniagaan secara berterusan yang menyumbang kepada proses pembangunan ekonomi sesebuah negara.
Bidang keusahawanan adalah satu bidang kerjaya yang profesyenal.
Teori KEUSAHAWANAN
Dalam bidang pengajian keusahawanan, tidak terdapat satu definisi usahawan yang konklusif kerana sifatnya yang merentas disiplin – (multi-disciplinary).
Secara amnya, takrif usahawan boleh dikelompokkan kepada empat kategori:
Ekonomi
Sosiologi
Psikologi
Pengurusan
Teori KEUSAHAWANAN
Pertama: Perspektif Ekonomi. Mentakrifkan usahawan melalui sumbangan dan peranan yang dimainkan dalam pembangunan ekonomi. Contoh: pengagihan sumber ekonomi yang efisyen, penyediaan peluang pekerjaan, mencetuskan inovasi dll.
Kedua: Perspektif Sosial. Mentakrifkan usahawan sebagai satu generasi atau kelompok masyarakat yang menjadikan keusahawanan sebagai satu bidang kerjaya mandiri yang boleh mengubah status kehidupan. Contoh: survival masyarakat pendatang Cina, Indonesia dsbnya.
Ketiga: Perspektif Psikologi. Mentakrifkan usahawan dengan melihat kepada gelagat (behavior) serta ciri-ciri peribadi dan personaliti. Contoh: cara pengambilan risiko, punca kawalan diri, kehendak terhadap pencapaian, takut kepada kegagalan dsbnya.
Keempat: Perspektif Pengurusan. Mentakrifkan usahawan sebagai pengurus strategik di mana peranan usahawan ialah untuk memastikan perniagaan memperolehi keuntungan dan berkembang. Contoh: Alat-alat pengurusan strategik digunakan untuk mencapai objektif perniagaan.
Motif Menjadi Usahawan
Mencari rezeki/nafkah
Ikut sunnah nabi
Mencari kemewahan dan kekayaan
Untuk menjadi terkenal/dihormati/berpengaruh
Ingin menjadi “boss” kepada diri sendiri
Inginkan kebebasan bekerja
Menyahut seruan kerajaan
Dan lain-lain……….
Faktor-Faktor Penghalang
“Too much to lose”
Terlalu memikirkan apa yang akan berlaku kepada diri & keluarga sekiranya gagal
Sikap takut kepada kegagalan yang tinggi
Sangsi dengan keupayaan diri sendiri
Terlalu mementingkan faktor jaminan
“Personal inadequacy”
Saya terlalu tua atau terlalu muda atau kurang pengalaman
Terlalu membesarkan kekurangan dan kelemahan diri sendiri.
Menanggapi bahawa kegagalan perniagaan membawa kesan yang terlalu besar
“Fear of Competition”
Bagaimana saya boleh bersaing dengan mereka yang telah lama berniaga
Takut kepada bayang-bayang pesaing dan dihantui perasaan bahawa produk atau perkhidmatan yang ditawarkan lebih “inferior” dari pesaing
“Lack of Capital”
Terlalu membesarkan kekurangan modal untuk memulakan perniagaan
Tidak ada modal, tak boleh berniaga
Membesarkan kepayahan untuk mendapatkan pembiayaan
“Lack of Opportunity”
Terlalu membesarkan masalah mendapatkan peluang
Peluang perlu dicari
Masalah kepada orang lain mungkin peluang kepada kita
Guna “lubang” untuk cari lubang (peluang)
Kepentingan Keusahawanan
- Meningkatkan pendapatan negara
- Menawarkan peluang pekerjaan
- Mengoptimumkan penggunaan sumber
- Mengatasi masalah imbangan pembayaran negatif
- Satu strategi membasmi kemiskinan
- Mengawal inflasi dan memecah monopoli
- Meningkatkan kualiti kehidupan
Kesimpulan
Semua orang berpeluang dan boleh menjadi usahawan yang berjaya
Apa yang perlu ialah motivasi dalaman yang tinggi, persediaan yang rapi dan niat yang betul
Setiap cabaran ada ganjaran. “No sweat, no pain. No pain no gain”
Di mana ada kemahuan, di situ pasti ada jalan. “When the going gets tough, the tough gets going”
Akhir kata, tepuk dada tanya diri sendiri.
Semoga menjadi usahawan yang Berjaya
没有评论:
发表评论